Zazen en kinhin

In deze video legt Muho uit hoe men zazen beoefent.

(de tweede video (vervolg) staat onderaan deze pagina)

ZAZEN

Bij zazen zijn er 2 manieren van zitten: Kekkafuza (volle-lotus) und Hankafuza (halve-lotus).

Als je niet in een van deze twee houdingen kunt zitten, dan probeer een houding te vinden waarbij je de voeten en de knieen op de Zabuton (zitmat) hebt en blijf dan 1 uur lang onbeweeglijk zitten. Het achterste en de knieen moeten een gelijkzijdige driehoek vormen met het gewicht gelijkmatig verdeeld over elke hoek. Strek tijdens zazen je rug, trek je kin in, geef de houding kracht door het bekken te kantelen zodat het onderste deel van de wervelkolom naar voren drukt.

Jouw handen/vingers moeten gehouden worden in hokkaijoin.

De duimen raken elkaar lichtjes,  zonder dat er druk op staat.

In de meest ideale houding liggen de handen op de hiel 

Dogen schrijft over de houding in zazen: “Oren en schouders liggen op een lijn, terwijl de neus op een lijn ligt met de navel. De tong rust tegen het gehemelte. Hou lippen en tanden gesloten en de ogen steeds geopend. Adem rustig door de neus.

Is de houding op deze manier aangenomen, dan adem een keer diep uit door de mond. Buig je bovenlichaam eerst naar links en dan naar rechts. Zit vervolgens onbeweeglijk als een machtige berg in concentratie en denk op grond van het niet-denken. Hoe denkt men op grond van niet-denken? Het is de loslossing van denken (ondenken). Dit is de essentiele kunst van zazen.

Zazen is geen meditatietechniek - het is de Dharmapoort grootste tevreden- en gelatenheid. Het is de beoefende realisatie van de eindeloze Dharmaweg”.

Ontspan en laat je adem op een natuurlijke manier komen en gaan, eerder vanuit het middenrif dan vanuit de borst en laat lichaam en geest los. Natuurlijk zul je pijn, verveling, slaperigheid of woede en alle andere mogelijke manieren van denken tegenkomen. Laat alle gedachten komen en gaan. Als je zit moet je bereid zijn te sterven, zo niet dan kwel je je alleen maar en verdoe je je tijd. Sta nooit op van de zafu tijdens zazen. Verwacht helemaal niets. Ben gewoon attent, zit rechtop en laat lichaam en geest afvallen.

 

KINHIN

Zodra de Jikido de kleine bel twee keer slaat is het tijd voor kinhin. Sta op, moffel je kussen weer in vorm, buig een keer naar jouw zabuton (dat staat voor de Sangha), draai 180 graden in de richting van de wijzers van de klok en buig nog een keer naar het Boeddha-altaar (voor Boeddha). Daarna vouw je je handen in shashu und neem je je plaats in voor de kinhin. De afstanden tussen de afzonderlijke personen moeten evengroot zijn. Breng nu jouw handen in isshu begin met kinhin.

Het bovenlichaam moet recht zijn, de ellebogen naar buiten, de handen precies voor de solarplexus.

Jouw handen moeten in isshu zijn.

Beweeg je voet naar voren bij het begin van de uitademing. Adem lang en volledig uit (Men zegt dat 1 minuut ideaal is, maar 15–20 seconden zijn eigenlijk genoeg). Als je inademt ontspan je gehele lichaam. Als je langer of korter dan de rest ademt dan moet je kleinere of grotere passen maken om de afstand tot de ander hetzelfde te behouden. Kies bij het begin van kinhin een plek waarbij de persoon achter je ook genoeg plaats heeft. Loop altijd rechtdoor en draai bij de hoek van de zendo 90 graden om. Loop op een lijn met de anderen. Adem op een natuurlijke manier en ontspan tijdens de inademing. In het algemeen moet de inademing korter zijn dan het uitademen, maar dwing de adem niet, laat deze heel natuurlijk komen en gaan!

Op het eind van de kinhin-periode (10 minuten tijdens nyojo, 15 minuten bij een sesshin) slaat de Jikiko een keer de kleine bel. Breng je handen terug in shashu, maak een buiging en loop dezelfde rechthoekige lijn tot aan jouw plaats. Gassho richtung zabuton, draai 180 graden met de klok mee, gassho richting altaar, nog een keer 180 graden met de klok mee draaien, ga zitten en neem weer de zazen-houding aan.